Friday, January 25, 2013

rumah idaman kami. In Sha Allah tak lama lagi!

assalamualaikum semua dan selamat sejahtera,

apa khabar semua? semoga sihat-sihat selalu, alhamdulillah. pagi jumaat yang indah bagi aku, sejuk dan nyaman jea. kaum adam jangan lupa jalankan tanggungjawab anda untuk berjemaah solat jumaat tengahari nanti tau. semenjak dua menjak ni, aku gembira sangat sebab tak lama lagi dah boleh duduk di rumah sendiri. alhamdulillah dan bersyukur sangat dengan rezeki yang Allah swt berikan kepada kami suami isteri. walaupun rumah 2nd hand tapi tetap bersyukur, ada juga tempat berteduh. meh nak bagi serba sedikit informasi langkah-langkah membeli rumah 2nd hand ni ataupun rumah terpakai. ^.^

kami dapat tahu owner nak jual rumah tu dari mak mertua aku, jiran-jiran jugak lah yang bagitahu. jadi, kami call owner tanya dia nak jual berapa, tawar selagi boleh. alhamdulillah owner tu sangat baik, berbudi bahasa, senang bawa berbincang. jadi kami pun setuju dengan harga yang dah disepakatkan membawa berkat tu. sebab keadaan rumah pun sangat baik. atap rumah baik, tiada kebocoran dan yang penting tiada rekahan. lagipun rumah tu baru jea berusia 9 tahun. bertuah owner tu dapat penyewa yang menjaga rumah dia sebijik macam rumah sendiri. alhamdulillah.

jadi, kami pun pergi lah bank tuk apply loan. bank pilihan kami masa tu CIMB. tak tahu lah kenapa pilih CIMB, mungkin sebab kawan-kawan banyak apply loan dengan CIMB kot. isi borang housing loan application besertakan dengan dokumen-dokumen yang diperlukan. seingat aku, copy ic, copy payslip 3 bulan, surat pengesahan jawatan, bank statement dengan copy geran rumah tersebut, kalau tak ada guna copy S&P. boleh minta dengan owner yea semua. pihak bank tolong value kan rumah tersebut, alhamdulillah juga sebab owner jual rumah tu bawah dari value. apa lagi, apply full loan lah. hehe. perkhidmatan lawyer pun kami minta pihak bank yang suggest. senang!

2 weeks later, pihak CIMB call bagitahu loan kami da approved. apa lagi melompat kegirangan. haha, alhamdulillah.. bersyukur tak terhingga kepada Allah swt. keesokkannya kami ke CIMB sign offer later dari pihak mereka. lenguh jugak lah jari jemari ni nak sign, sebab setiap helaian kena sign. sebelum sign kena pastikan kita faham setiap ayat tu, jangan main sign jea. tak faham boleh tanya dengan dieorang balik. tak mahu lah ada masalah dan ketidakpuasan hati dikemudian hari.

lepas tu, datang lah seorang jurunilai rumah untuk datang melihat-lihat rumah tersebut. kita kena ada sekali dengan dia. deal dengan owner, biar owner yang bagitahu dekat penyewa. tak ada lah penyewa terhangak-hangak tengok orang datang ke rumah kan. bayaran tuk jurunilai rumah aku tu dalam rm550, tapi aku bayar rm300 dulu, settle kerja dia pandai lah dia call kita suruh bayar yang selebihnya. nanti dia akan pos copy report tuk keluasan rumah yang kita nak beli tu. setiap pembayaran diwajiblah anda minta resit. penting resit pembayaran tu tau. dah ada resit jangan buang pula. simpan elok-elok. sebaik-baiknya sediakan lah 1 file khusus untuk simpan dokumen-dokumen ataupun resit-resit untuk rumah ni. letak sebarangan, botak lah kepala nak mencari.


2 weeks later, berjumpa lah kami dengan lawyer yang di suggest oleh pihak bank dengan owner. jumpa kat Mc'D jea kot, sign S&P kat situ juga. ni pun leh buat patah jari, punya lah tebal untuk 1 copy, kita kena sign 3 copy okay. haha. tak apa, hati tengah gumbira ketika itu. apadahal! lawyer pun akan bagi list apa yang dia akan buat beserta dengan harga. hehe, total bayaran lawyer rm6800. dia akan uruskan untuk kedua-dua belah pihak. ingat, harga lawyer pun boleh nego jugak tau. tawar lah selagi boleh. untuk perjumpaan hari tu, aku bayar lah lawyer rm1000 dahulu, kira duit buka file lah. jangan baik sangat, bayar semua. kang lawyer lambat buat kerja.

minta semua dokumen yang diperlukan untuk keluarkan EPF dari pihak lawyer, semua lawyer dah sediakan, tinggal nak pergi KWSP dan isi borang jea kat sana. call lawyer cakap nak semua dokumen tu, esok tu dah sampai kat rumah, dia pos jea. senang kan? urusan EPF pun mudah sangat. 3 hari selepas permohonan, tup tup dah masuk dah dalam akaun. alhamdulillah.


ini masa untuk menunggu, seperti aku ni lah, tengah menunggu nak dapat rumah. haishh, tak sabarnya. tapi tak apa, tak lama dah lagi, lawyer bagitahu mungkin dalam 2 minngu lagi. jadi kita tunggu dengan penuh kesabaran.

tapi nak bagi kepujian sikit lah dengan pihak bank dan lawyer ni. dieorang buat kerja memang tiptop. dengan lawyer pun sama, tak perlu aku nak call-call dia tanya perkembangan proses rumah, dia yang call-call aku setiap step yang dia dah buat. senang kan? alhamdulillah. aku apply loan dalam bulan oktober 2012, ni baru januari 2013, dalam masa 4 bulan semua settle, insyaAllah. lagipun proses pembelian rumah ni ambil masa 3-6bulan. Alhamdulillah juga sebab Allah swt permudahkan segala urusan kami.

mungkin ada yang terkurang sana sini dalam langkah-langkah yang aku share kan ni, harap maaf ya. biasa lah version sendiri. harap ia membantu untuk kamu.

ok bai & salam ^-^



No comments: