Friday, May 25, 2012

udang masak sos. nyum!

satu hari tu, aku tetibe jea merajinkan diri aku memasak. yeay! setelah hampir seminggu udang dalam freezer. ntah ape lah yg menimpa aku ni sampai malas yang teramat malas nk memasak. walaupun tak terror mana kn, tapi rasa tetap ada. bhahaha, puji diri sendiri lah, nak harapkan korang? mmg xkan lah! sebab korang bukan pernah rasa pon air tangan jemah ni haaaaa. ^-^

agak2 korang nak tau x resipi? erm, sogan lah plak den. kang xsedap abis lah vlog aku ni kena maki hamun. erm, xpe lah, aku letak jea lah. nak try bleh try yea. kalau sedap cakap ngan kawan, xsodap ckp ngn den lah!

bahan2 (kisar):
~ 4 ulas bawang merah
~ 2 ulas bawang putih
~ sedikit halia lebih kurang seinci lebih
~ 10 cili kering yang direbus dulu
bahan2 :
~ udang agak2 untuk 2 orang makan
~ 2 sudu sos cili
~ 1 sudu sos tomato
~ 1 sudu sos tiram
~ sedikit cuka
~ sedikit garam
~ sedikit gula

cara2 :
>> tumis bahan kisar sehingga wangi
>> masukkan bahan2 yang lain selain dari udang
>> jika rasa dah perfect sedap tekak merasa masukkan udang
>> biarkan dalam 2-3 minit, sehingga udang masak

tadaaaaaaaaa! siap pon, dah boley nyum2 ^-^
senang kan? harus lah, nama pun juju yang masak, mesti yang senang2 jea. sebab nk cepat dpt makan. ^-^

selamat mencuba! jumpa lagi! eh, macam kat hari-hari giant nilai pulak. heeeee

ok. bai ^-^

No comments: